عالمی که مبعث آمد، سوم شعبان از دنیا رفت
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۳۴۱۴۳۷
به گزارش خبرنگار قرآن و فعالیتهای دینی خبرگزاری فارس، شیخ عبدالرسول اسحاقی مازندرانی سال ۱۳۲۵ هجری شمسی روز مبعث حبیب خدا، حضرت خاتم الانبیا(ص) پا به عرصه وجود نهاد و ۵۶ سال بعد در سوم شعبان سال ۱۳۸۱ درگذشت.
خانواده شیخ اسحاق، خانوادهای است که قدمت روحانیت آن بیانکننده شرافتش است. پدر او مجتهدی زاهد به نام شیخ محمدرضا اسحاقی و پدربزرگش شیخ محمدعلی است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
شیخ رسول دوران را در حجره تربیتی پدر زاهدش سپری کرد و در دامان پاک مادری عفیفه و صالحه رشد یافت. او از کودکی آثار نبوغ و ترقی در چهرهاش مشهود و دارای حافظهای قوی و استعدادی فوقالعاده بود.
ابتدا در محضر پدر و سپس مکتبخانه محل قرآن شریف را در سنین خردسالی فرا گرفت و بر خواندن و نوشتن تسلط یافت و پس از آن شوق عجیبی به مطالعه و کاوش در امور علمی و تاریخی در او نمودار شد؛ تا جایی که قبل از رفتن به حوزه علمیه تقریبا تمام کتابخانه پدر را اعم از زندگینامه معصومین (ع)، اخلاقیات، تاریخ، تراجم، جغرافیا و ... مرور کرد و ناخواندهای باقی نگذاشت؛ تا وقتی که مرحوم پدرش او را برای تحصیل علوم دینی به حوزه علمیه ساری برد و چند ماهی را در محضر بزرگان آن روزگار در مدرسه حاج رضاخان (سعادتیه) به تحصیل پرداخت تا آن که از آن جا به حوزه علمیه کوهستان منتقل شد.
یکی از توفیقات بزرگ مرحوم اسحاقی که میتوان گفت نقش عظیمی در تکوین شخصیت روحانی او داشت و آثارش تا آخرین لحظات زندگی در روحیه وی باقی بود، آشنایی و ملازمت او با آیتالله العظمی آقای حاج شیخ محمد کوهستانی است. او چند سالی را در آغاز طلبگی در حوزه علمیه کوهستان تحت اشراف و سرپرستی مرحوم کوهستانی (ره) گذراند و بسیار مورد تکریم و محبت آن بزرگوار بود و از دم گرم و باطن روح پرور آن بزرگمرد بهرهها برد.
از آن پس برای نیل به درجات عالیه علم و عمل به مشهد مقدس رضوی رهسپار شد و ۴ سال در جوار تربت حضرت ثامنالحجج علی ابن موسی الرضا علیهالسلام به تلاش و کوششی مثالزدنی پرداخت و ادبیات عرب و متون ادب و رشته علم معانی و بیان و دیگر ادوار مربوطه را از محضر مرحوم نیشابوری فرا گرفت و در زمره شاگردان خاص او جای یافت. مرحوم ادیب که در ادبیات سرآمد عصر خود بود، روزها پس از درس ساعتها با این شاگرد خود به گفتوگو و بحث ادبی، تاریخی، رجالی و ... میپرداخت و از آن لذت میبرد.
درک محضر چنین استادی، مرحوم اسحاقی را به استادی کامل در ادبیات و فنون مختلف آن مبدل ساخت که حلقات درسی و و شاگردان آن مخصوصا پس از انتقال به حوزه علمیه قم، بهترین گواه و دلیل برای مطلب است.
حجتالاسلام والمسلمین اسحاقی در سال ۱۳۴۲ شمسی همزمان با اوج نهضت روحانیت و زعامت مراجع عظیمالشان آن زمان خاصه بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) به حوزه علمیه قم رفت و سطوح عالیه فقه، اصول، منطق، ادبیات، فلسفه، کلام، تفسیر و ... را از محضر بزرگان و زبدگان آن عصر حوزه مانند آیات سلطانی طباطبایی، فاضل لنکرانی، مشکینی، صالحی مازندرانی، ستوده، نظری خادمالشریعه، اعتمادی و دیگران از اساتید و اعلام استفاده کرد. او دروس خارج فقه و اصول را در محضر حضرات آیات عظام گلپایگانی، اراکی، نجفی، مرعشی، میرزا هاشم آملی و حاج شیخ رازی نجفی تبریزی (ره) و ... گذراند.
او که دارای طهارت روحی و صفای باطن و تهذیب نفس بود با برخورداری از حافظه قوی و استعداد بالا و احاطه و اطلاع کامل به تاریخ دولتها و امم و جغرافیای عرب و عجم و تراجم و رجال و انساب از تُرک و دیلم و وقوف به حوادث و نکات مبهم در طول تاریخ عالم به عنوان یک شخصیت جامع و کمنظیر و ذوفنون در مجامع علمی اعم از حوزه و دانشگاه و داخل و خارج مطرح و مورد تکریم و احترام همه طبقات بود.
از افتخارات و ویژگی خاص وی، دلدادگی و سرسپردگی او به خاندان باجلالت و عظت اهل بیت عصمت و طهارت علیهم الصلوه و السلام بود که به حق میتوان گفت در سراسر وجود او عشق به رسولالله و محبت آلالله علیهم صلواتالله موج میزد. اشک و سوزش در مصائب اهل بیت دیدنی بود و ارادت و اخلاصش و ادب و نوکریش نسبت به این خاندان مثالزدنی.
او در رشته روضه و منبر و تقرب و توسل به مولی الکونین حضرت اباعبدلله الحسین علیهالسلام از موفقترینها بود و در حمایت از مظلومیت علی و آل او از بهترینها.
سرانجام روح این روحانی در سانحه رانندگی روز سوم شعبان ۱۴۲۳ قمری در عزیمت به بیروت به لقاءالله پیوست و پیکرش در جوار کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه (س) به خاک سپرده شد.
تدریس در حوزه علمیه مشهد، قم، اراک، پیشاور پاکستان و بعلبک لبنان، تدریس در دانشگاه علوم قضایی قم، مدیریت حوزه علمیه اراک، تدریس در کارشناسی ارشد و مدیر گروه دانشگاه آزاد اسلامی اراک، نراق، قم، بروجرد، تدریس در دانشگاه جهاد تهران، تدریس و عهدهدار بودن منبر و محراب در مدرسه عالی شهید مطهری، ممتحن اساتید خارج کشور، داور اولین دوره مسابقات قرآن و عترت دانشگاهها، تدریس در حوزه علمیه شهید عارف الحسینی پیشاور پاکستان از طرف سازمان مدارس حوزههای علمیه خارج از کشور، تبلیغ در کشور کرواسی و حدود سه سال تدریس در حوزه الامام المنتظر بعلبک از طرف دفتر مقام معظم رهبری در کشور لبنان، تنها بخشی از خدمات و فعالیتهای مرحوم شیخ عبدالرسول اسحاقی مازندرانی است.
انتهای پیام/
منبع: فارس
کلیدواژه: عالم ربانی امام خمینی آیت الله فاضل لنکرانی استاد حوزه های علمیه حوزه علمیه
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۴۱۴۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دوره شیخ صدوق دوره انتقال از عصر حضور ائمه(ع) به دوره غیبت
مدیر حوزههای علمیه کشور گفت: دوره شیخ صدوق دوره انتقال از عصر حضور ائمه(ع) به دوره غیبت است و این انتقال، یک گذر تاریخی بود. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، آیت الله علیرضا اعرافی در مراسم بزرگداشت شیخ صدوق که در آستان این محدث بزرگ در شهر ری برگزار شد، ضمن تسلیت روز شهادت امام صادق(ع) اظهار داشت: یاد و نام و خاطرههای شیخ صدوق را در مجاورت مرقد شریف آن عالم فرزانه و بزرگوار گرامی میداریم و به همه امامزادگان معظم مخصوصا امامزادگان مدفون در این سرزمین گرانقدر درود میفرستم و از برگزار کنندگان این محفل نیز تقدیر میکنم. بنده نکاتی درباره مرحوم شیخ صدوق بیان میکنم چون این عالم بزرگوار از بزرگترین عالمان و فرزانگانی هستند که دریچهها و آفاق بزرگی به روی معارف امام صادق(ع) و اهل بیت(ع) گشود.
وی افزود: بیش از هزار سال است که کتب او در حوزههای علمیه و مراکز علمی، موجآفرین است. شیخ صدوق بیش از هزار سال پرچمدار مکتب امام صادق(ع) و سایر اهل بیت(ع) بوده است و بارها این نام بلند در مراکز علمی طنین افکن شده و مورد احترام عالمان، بزرگان و مدرسان علوم الهی است. نقش این عالم بزرگوار در معماری تشیع، تحکیم مبانی آن و جهت دادن به فرهنگ اسلامی بسیار ممتاز و در سطح یک است بنابراین چنین شخصیت بزرگواری که به احترام او گرد آمدهایم از پدران معنوی ما به حساب میآید.
آیتالله اعرافی تصریح کرد: شیخ المحدثین در ساختن فرهنگ اسلامی و شیعی بسیار نقشآفرین بوده و از امتیازات فراوانی برخوردار است که به برخی از آنها اشاره میکنم. اول اینکه مرحوم شیخ صدوق از قم برخاسته و خاندان وی در قم جایگاه والایی داشته و پدر وی از چهرههای مطرح در حوزه قم در قرون صدر اسلام بوده و رابطه نزدیکی با امام عسکری(ع) داشت و از چهرههای مهم حوزههای علمیه بود. تولد مرحوم شیخ صدوق و نشو و نمای ایشان در قم بود. آن روزگار در میان حوزههای علمیه اسلامی و شیعی، سه حوزه جایگاه بزرگی در عالم اسلام و تشیع داشتند که حوزه قم، ری و بغداد به عنوان سه ضلع یک مثلث بودند که در تاریخ اسلام و طراحی فکر اسلامی و شیعی، نقش ممتاز و بیبدیل داشتند.
وی ادامه داد: البته در آن زمان حوزههای علمیه متعددی در عراق، ایران و نقاط مختلف جهان اسلام داشتیم اما در اواخر عصر حضور ائمه(ع) و شصت سال غیبت صغری و اوایل غیبت کبری، این سه حوزه، قله و سرآمد بودند. مرحوم شیخ صدوق آثار علمی ارزندهای دارد و شاگردان بزرگی هم تربیت کرد. وی معارف الهی را در قم فرا گرفت و سپس به ری منتقل شد لذا اولین خصوصیت این عالم بزرگ و نقشآفرین تاریخ اسلام و ایران و تشیع این است که ایشان همزمان این سه حوزه بزرگ و سرآمد عصر خودش را درک کرده است. بخش زیادی از رشد علمی شیخ صدوق در قم و در محضر پدر بزرگوار و دیگر علمای بزرگ قم سپری شد. سپس وقتی حکومت آل بویه از اولین حکومتهای شیعی شکل گرفت و مقر آن در ری بود از شیخ صدوق دعوت شد در مقر خلافت حضور پیدا کرده و به کار علمی بپردازد. ایشان هم احساس وظیفه کرده و به ری آمد.
مدیر حوزههای علمیه کشور گفت: این برای ری و تهران افتخار بزرگی است که دو تن از نویسندگان کتاب چهارگانه شیعه یعنی شیخ صدوق و شیخ کلینی از حوزه علمیه ری برخاستهاند. شیخ صدوق به دلیل جامعیتی که داشت مورد احترام هم حوزههای علمیه بودند. در امتداد نکته اول، باید به نکته دیگری توجه کرد که شیخ صدوق، مرد هجرتها و سفرهای مختلف علمی است. ممکن است هجرت، امروزه برای ما امر سادهای به حساب بیاید چراکه وسایل نقلیه برای رفت و آمد میان شهرهای مختلف جهان وجود دارد اما آن زمان، یک سفر حج ماهها طول میکشیده است و ابزارهای ارتباطی امروز هم وجود نداشته است. مرحوم شیخ صدوق در قرن چهارم هجری، غیر از اینکه حوزههای ری، قم و بغداد را درک کرد، زنجیره سفرهای علمی ایشان از جمله به خراسان و مشهد، سمرقند، بلخ و بخارا، فصلی اعجابانگیز و درخشان از زندگی ایشان است.
آیتالله اعرافی گفت: نکته دیگر اینکه شیخ صدوق پرچمدار فکر شیعی است. وی در عصر خود در ری، بغداد، سمرقند ، بخارا، بلخ، همدان، مکه و مدینه با علمای اهل سنت وارد بحث و گفتوگوهای فراوانی شد. وی حتی استادان و شاگردانی دارد که از علمای اهل سنت هستند. امروزه عدهای دنبال این هستند که اهل سنت را در تضاد با شیعه قرار دهند که این مسئله در همه اعصار وجود داشت اما کسانی همانند امام صادق(ع)، شیخ صدوق، شیخ مفید و دیگر بزرگان از یک سو با افراط در اهل سنت مقابله کرده و از سوی دیگر برای افراد میانهرو اهل سنت احترام قائل بوده و دنبال وحدت جهان اسلام بودند. مخصوصا شیخ صدوق هم در آثار و اعمال و افکار خود پایبند این سنت اسلامی بودند.
وی با بیان اینکه دوره شیخ صدوق دوره انتقال از عصر حضور ائمه(ع) به دوره غیبت است، افزود: این انتقال، یک گذر تاریخی بود لذا باید ظرفیتهای جدیدی ایجاد شده و معارف شیعه، سامان تازهای پیدا کنند تا عالم اسلام به دوره غیبت صغری و پس از آن غیبت کبری منتقل شود.
عضو مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: طراحان و معماران بزرگ شیعه از زمان ظهور به زمان غیبت چند نفر هستند که یکی از بزرگترین آنها شیخ صدوق است. دیگر افراد شیخ مفید، سید مرتضی، کلینی و امثالهم بودند. اینها معمار تاریخ تشیع و طراحان یک تحول عظیم در عالم تشیع و ایران هستند چون ایران در همین ایام است که اندک اندک آغوش خود را به روی معارف شیعه میگشاید و برخلاف برخی تصورات، شمشیر، اسلام را به ایران نیاورد بلکه ایران با آغوش باز و با عقلانیت از اسلام و معارف قرآن و اهل بیت(ع) استقبال کرد.
انتهای پیام/